جواد میکانیکی؛ زهرا شیرزور علی آبادی؛ فاطمه قاسمی
چکیده
زنان یکی از مهمترین گروههای اجتماعی هستند که در پیشرفت اجتماعی و اقتصادی جامعه نقش مهمی دارند؛ بنابراین باید در همه زمینهها توانمند شوند تا بتوانند در جامعه نقش فعالتری داشته باشند؛ بویژه زنان روستایی که نقش قابل توجهی در جامعه روستایی ایفا میکنند. با توجه به اینکه روستاهای بخش مرکزی شهرستان درمیان دچار ضعف بنیانهای ...
بیشتر
زنان یکی از مهمترین گروههای اجتماعی هستند که در پیشرفت اجتماعی و اقتصادی جامعه نقش مهمی دارند؛ بنابراین باید در همه زمینهها توانمند شوند تا بتوانند در جامعه نقش فعالتری داشته باشند؛ بویژه زنان روستایی که نقش قابل توجهی در جامعه روستایی ایفا میکنند. با توجه به اینکه روستاهای بخش مرکزی شهرستان درمیان دچار ضعف بنیانهای محیطی میباشند و با چالشهای اقتصادی و شغلی روبهرو هستند، بهمنظور جلوگیری از مهاجرت روستاییان و آسیبپذیری زنان و مقابله با شرایط اقتصادی فعلی، باید به سمت توانمندکردن مردم، بویژه زنان از طریق کسبوکار خانگی گام برداشت. پژوهش حاضر به بررسی تأثیر کسبوکارهای خانگی بر توانمندسازی زنان روستایی بخش مرکزی شهرستان درمیان میپردازد. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و مبتنی بر روش پیمایشی است. ابزار جمعآوری دادهها براساس پرسشنامه محققساخته است. جامعه آماری، شامل کلیه زنان دارای کسبوکار خانگی برابر با 89 نفر در بخش مرکزی شهرستان درمیان است. محاسبات آماری دادهها با استفاده از نرمافزارهای SPSS و Smart PLS انجام شده و جهت ارزیابی تعامل بین متغیرها، از معادلات ساختاری استفاده شدهاست. نتایج تحقیق نشان میدهد که بین کسبوکار خانگی با توانمندسازی اقتصادی، اجتماعی و بین نوع کسبوکار با توانمندسازی اجتماعی، رابطه مثبت و معنیداری وجود دارد؛ ولی بین نوع کسبوکارخانگی با توانمندسازی اقتصادی رابطه مثبتی وجود ندارد که با توجه به تحقیقات میدانی میتوان دلایل آن را خریداری بعضی از محصولات کسبوکارهای خانگی توسط افراد و سازمانها به قیمت خیلی پایین، اشباع یک نوع کسبوکار در بعضی از روستاها، عدم همکاری با بیمه برای مقابله با بحرانها و حوادث، عدم تجربه و آموزش نداشتن مشتری زیاد دائمی برای برخی از کسبوکارها دانست.